Hur långt har ni kommit i er implementationsresa mot SDK?

När man implementerar säker digital kommunikation bör man göra detta i 4 väl strukturerade steg. Detta för att omgående få en väl fungerande användarvänlighet genom hela organisationen. 



Nedan kan ni se stegen och kvalificera i vilket steg ni är i. Klicka på stegen för att se olika moment i varje och läs mer.

Steg 1

Förstå och initiera
Införandet av SDK bör förankras centralt och involvera relevanta verksamheter och IT-avdelningen för att förstå infrastrukturen och samarbeta kring tekniska lösningar och informationssäkerhet.



Steg 2

Förarbete
Inför anslutning till SDK bör organisationen adressera verksamhetsbehov, tekniska krav och informationssäkerhet, samt välja lämpliga meddelandeklienter och säkerställa stark autentisering och behörighetshantering.

Steg 3

Införande
Under införandet av SDK ska organisationen genomföra anslutningsprocessen, utse administratörer, definiera och kategorisera funktionsadresser, samt implementera mjukvaran för SDK antingen onprem eller SaaS.


Steg 4

Införa nya arbetssätt
För att införa nytt arbetssätt med SDK, behöver verksamheten och motparten välja ett informationsflöde, skapa funktionsbrevlådor, tilldela behörigheter, säkerställa säker informationsflytt, och testa systemet med IT-stöd innan utbildning och full implementering.

1. Förstå och initiera

Införandet av SDK kan påverka stora delar av organisationen och bör förankras centralt, med involvering av aktuella verksamheter och IT-avdelningen för att säkerställa ett samordnat arbete. Det är viktigt att förstå SDK:s infrastruktur centralt och lokalt, arbeta med verksamheter som hanterar känslig information, och bedöma organisationens mognad inom informationssäkerhet.

Viktiga steg:

  • Förankra införandet centralt i organisationen.
  • Förstå SDK:s uppbyggnad och tekniska komponenter.
  • Samarbeta med verksamheter som hanterar känslig information.
  • Bedöm och förbered organisationens informationssäkerhet.

Har du en fundering eller behöver hjälp?

2. Förarbete inför sdk anslutning

Har du en fundering eller behöver hjälp?

För att ansluta till SDK finns tre huvudområden att adressera: verksamhetsbehov, tekniska krav och vägval, samt informationssäkerhetskrav. Det är viktigt att noggrant kartlägga verksamhetens behov och utvärdera tekniska lösningar och säkerhetsaspekter för en lyckad implementation av SDK.

Viktiga steg:

  • Kartlägg verksamhetsbehov: Identifiera och utvärdera lämpliga informationsutbyten inom och utanför organisationen.
  • Utvärdera tekniska krav och vägval: Bedöm organisationens nuvarande tekniska förmåga och bestäm vilken typ av accesspunkt och meddelandeklient som bäst passar behoven.
  • Säkerställ krav på informationssäkerhet: Implementera stark autentisering, behörighetshantering och ett systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt SDK:s regelverk.
  • Förbered och planera: Genomför ett förarbete för att identifiera eventuella tekniska och säkerhetsrelaterade åtgärder samt resursbehov för SDK-implementeringen.

3. Införa SDK / Anslutningsprocessen

För att ansluta till SDK krävs en ansökan till Digg som är SDK:s federationsägare. Här beskrivs anslutningsprocessen, kraven och förutsättningarna för att bli godkänd och ansluta till SDK:s produktionsmiljö för utbyte av känslig information. I många fall kan en helhetsleverantör underlätta anslutningen till SDK avsevärt. 

Viktiga steg

  1. Initial kontakt och förberedelse med Digg:

    • Tidig dialog med federationsägaren och säkerställande av att alla krav i SDK:s regelverk uppfylls.
  2. Val av leverantör och accesspunkt alternativt gör anslutningen på egen hand:

    • Välj en leverantör som är godkänd och anskaffa en godkänd accesspunkt. Valet av leverantör är viktigt för att få ut mesta möjliga av er investering i SDK och säkra meddelanden.
  3. Anskaffning av certifikat:

    • Få ett publikt O2O-certifikat för att kryptera och signera meddelanden.
  4. Anslutning till SDK QA-miljö:

    • Genomgå tester i SDK QA-miljö och få godkännande från federationsägaren.
  5. Ansökan om federationsgodkännande:

    • Skicka in ansökan om godkännande för SDK:s produktionsmiljö med deklaration av följsamhet till regelverket.
  6. Slutlig anslutning och verifiering:

    • Efter godkännande, uppdatera SDK-adressboken och validera verksamhetsflöden samt kommunikation med andra organisationer.

Har du en fundering eller behöver hjälp?

4. Starta användning och införa nya arbetssätt

För att införa ett nytt arbetssätt med SDK behöver verksamheten och motparten välja ett informationsflöde, komma överens om att använda SDK och säkerställa att rätt funktioner och behörigheter finns på plats. Informationssäkerhet och utbildning är centrala delar i processen.

Viktiga steg

  • Välj ett lämpligt informationsflöde och kom överens med motparten om att använda SDK från en viss tidpunkt.
  • Identifiera vilka funktioner i respektive organisation som behöver dela information och sätt upp funktionsbrevlådor i SDK-adressbok.
  • Bestäm vilka medarbetare som ska ha behörighet till funktionsbrevlådorna och säkerställ att information flyttas och lagras säkert.
  • Se över arbetssättet före och efter informationsutbytet för att göra processerna enklare och säkrare.
  • Testa informationsutbytet i SDK QA-miljö och utbilda berörd personal i det nya arbetssättet.
  • Efter lyckade tester och utbildning, börja använda SDK för informationsutbyte och fortsätt införa fler flöden.

Har du en fundering eller behöver hjälp?

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaren du letar efter?
Boka tid med våra experter för att få professionell hjälp och stöd.

Säker kommunikation är när två enheter kommunicerar och inte vill att en tredje part ska lyssna . För att detta ska vara fallet måste enheterna kommunicera på ett sätt som inte är mottagligt för avlyssning eller avlyssning.

Detta är en bredare term än  Säker digital kommunikation (SDKär en digital infrastruktur som innebär att offentliga aktörer kan utbyta känslig och sekretessklassad information digitalt på ett tryggt, säkert och effektivt sätt.

Digital kommunikation är en bred term som betecknar alla typer av kommunikation i digitala medier. Olika företag kan alltså besvara frågan om vad digital kommunikation är för dem på olika sätt. Här är några exempel på digital kommunikation: Er närvaro på sociala plattformar.

Digital kommunikation är bredare term än SDK, som står för Säker Digital Kommunikation som är ett tryggt, enkelt och säkert sätt att utbyta information och meddelanden mellan aktörer i offentlig sektor.

SDK fungerar med hjälp av en adressbok som innehåller anslutna deltagarorganisationers funktionsadresser/brevlådor. Systemen ansluts till vad som kallas accesspunkter. Accesspunkterna följer gemensamma tekniska specifikationer och kan därför kommunicera med varandra.

SDK använder plattform för eDelivery för att transportera meddelanden till mottagaren. Plattformen är baserad på internationella standarder som möjliggör säker överföring av meddelanden, inklusive eventuella bilagor, mellan två för varandra kända och säkert identifierade parter. Till infrastrukturen kan organisationer ansluta sina egna system. SDK fungerar med hjälp av en adressbok som innehåller anslutna deltagarorganisationers funktionsadresser/brevlådor.

Systemen ansluts till vad som kallas accesspunkter. Accesspunkterna följer gemensamma tekniska specifikationer och kan därför kommunicera med varandra. Det möjliggör att organisationer skicka meddelanden till varandra även om de använder olika lokala system.

SDK bygger på en fyrhörnsmodell som består av sändare, accesspunkt 1, accesspunkt 2 och mottagare. Detta innebär att meddelandesystemen aldrig utbyter meddelanden direkt utan via accesspunkter.

Varje organisation väljer och anpassar en teknisk lösning för hur överföringen mellan accesspunkten och de egna systemen ska gå till. En anslutande organisation behöver dels skaffa sig tekniska komponenter (accesspunkt och meddelandetjänst) samt en eller flera meddelandeklienter för att skicka och ta emot SDK-meddelanden. En meddelandeklient kan vara ett befintligt verksamhetssystem.

Vad är skillnaden mellan Säker Digital Kommunikation (SDK) och Software Development Kit (SDK)?

A: Det finns en fundamental skillnad mellan dessa två typer av SDK:

Säker Digital Kommunikation (SDK) är:

  • Ett svenskt system för säker informationsdelning inom offentlig sektor
  • Används för att skicka känslig information mellan myndigheter, kommuner och regioner
  • Fokuserar på säker överföring av sekretessbelagd information som vårdplaner och orosanmälningar
  • Är specifikt utvecklad för svenska myndigheter och organisationer
  • Hanterar främst känsliga personuppgifter och sekretessbelagd information
  • Uppfyller GDPR och svenska säkerhetskrav
  • Kan nås via sdk.digg.se

Software Development Kit (SDK) är:

  • En uppsättning utvecklingsverktyg för programmerare
  • Används för att skapa applikationer och programvara
  • Innehåller kodbibliotek, exempel och dokumentation
  • Är ett globalt använt begrepp inom mjukvaruutveckling
  • Finns för olika plattformar som iOS, Android och Windows
  • Används av utvecklare världen över
  • Tillhandahålls av respektive plattform eller företag

Praktiska exempel:

Säker Digital Kommunikation (SDK) används när:

  • En läkare behöver skicka en patients journal till en annan vårdgivare
  • Socialtjänsten hanterar en orosanmälan
  • En myndighet delar sekretessbelagd information med en kommun

Software Development Kit (SDK) används när:

  • En utvecklare skapar en ny mobilapp för Android
  • Ett företag integrerar Facebook-inloggning i sin app
  • En programmerare bygger en app för iPhone

De experter som finns listade på vår sida är noggrant utvalda baserat på deras kompetens och erfarenhet inom SDK-området. Varje expert har djup sakkunskap inom sitt respektive område, vilket säkerställer att ni får kvalificerad och pålitlig rådgivning.

Vi uppdaterar löpande de experter som vi samarbetar med för att säkerställa att vi alltid har tillgång till den senaste expertisen och de mest relevanta kunskaperna. Vi tar även gärna emot förslag på nya experter som kan adderas till vårt team, för att kontinuerligt förbättra och bredda vår kompetensbas.

Ni kan vara trygga med att de experter ni konsulterar genom SDK.se är ledande inom sina fält och kan ge er den vägledning och support ni behöver för att framgångsrikt implementera och använda Säker Digital Kommunikation i er organisation.

Kontakta en expert

Fråga en Expert” är en tjänst som SDK.se tillhandahåller för att hjälpa er med specifika frågor som inte enkelt kan besvaras direkt på vår hemsida. Frågorna kan handla om allt från juridik och informationssäkerhet till avtal och hur SDK fungerar i praktiken. Våra experter kan också ge råd om hur ni bäst anpassar er verksamhet för att uppnå optimal säkerhet och effektivitet.

Så här fungerar det:

  1. Ställ din fråga: Använd vårt formulär för att skicka in er fråga. Formuläret finns tillgängligt på vår hemsida under ”Fråga en Expert”.
  2. Matchning med expert: SDK.se matchar er fråga med en passande expert inom området. Våra experter är noggrant utvalda och presenteras separat under ”Kontakta oss” på SDK.se.
  3. Få ett svar: I den första kontakten får ni ett kostnadsfritt svar som är skräddarsytt för er organisations behov.
  4. Vidare konsultation: Om ni behöver ytterligare rådgivning eller längre konsultationer, kan ni och experten besluta om detta affärsmässigt. SDK.se tar inte ansvar för den fortsatta kontakten utan tillhandahåller enbart matchningstjänsten i initialt skede.

Ingen kostnad för första kontakten

Den initiala kontakten med experten genom ”Fråga en Expert” är kostnadsfri. Detta gör att ni kan få värdefull vägledning utan några inledande kostnader. Eventuell vidare konsultation avtalas direkt mellan er organisation och experten.

Läs mer om ”kontakta expert” här.

 

Kom i kontakt med en expert.

eller
Namn: *
E-postadress: *
Organisation:
Meddelande

Samverkanshuben för SDK

Var en del av ett levande community kring SDK och frågor kring säkra meddelanden och videomöten.  Är du redo att ta nästa steg mot en säkrare digital värld?

Vi har gjort det mycket enkelt för dig att bli medlem i vår hub. Det enda som du behöver göra är att gå till samverka.hubs.se (eller klicka på knappen bredvid) och identifiera dig med Bank-Id. då kommer du få en användare på plattformen. 

Om  du inte vill  använda ditt Bank-Id kan du fylla i infomrationen i fomruläret bredvid  och vi kommer att skapa upp en användare åt dig.

Samtliga användare som registrerar sig kommer vi att placera i en grupp baserat på den e-post som man ansluter med. Grupperna är Kommun, Region, Myndighet, Privat.  Anledningen till detta är att det ska vara möjligt att särskilja olika diskussioner på huben. 

Har ni frågor är det bara att kontakta oss på SDK.se 

Kom igång idag.

Logga in eller ansök om konto nedan.

eller
Ansökan utan BankId
Namn: *
E-postadress: *
Organisation: *

Testa SDK idag!

Samverkanshuben är avsedd för organisation och aktörer inom det offentliga sketorn för att dela erfarenheter, råd och tips och frågor. Att ansluta sig är enkelt.

Är du redo att ta nästa steg mot en säkrare digital värld?

Fyll i formuläret för att komma igång. När du har anmält dig, kommer vi att lägga upp en användare åt dig och välkomna dig till en värld av möjligheter.

Läs mer om vår community här.

Kom igång idag.

Logga in eller ansök om konto nedan.

eller
Kom igång med SDK
Namn: *
E-postadress: *
Organisation: *